Wij zijn ontwerpers. Wij zijn stoffenmakers. Wij zijn Takoy.

 

 


We gaan naar de bioscoop met een 3D-bril op en kijken naar Avatar - de film die wereldwijd het meeste geld opbrengt, en de wereld wordt getroffen door een financiële crisis. Grote bedrijven zoals Google, Amazon, Apple en Disney vertellen dat ze in een garage begonnen zijn. Wij op een vergelijkbare manier – in de woonkamer en de kelder van ons familiehuis. In een klein dorpje in Oost-Slowakije beginnen we het verhaal van Takoy te schrijven.

Op dat moment denken we nog niet aan stoffen, maar we starten onze eerste webshops, zowel thuis als in het buitenland.

We houden ons ook bezig met mode, bruiloftdecoraties en meubels.

Juist op dat laatste gebied realiseerden we ons na verloop van tijd dat veel mensen meubels kopen omdat ze worden aangetrokken door de bekleding, dat wil zeggen stoffen met interessante ontwerpen.

 

Na bijna tien jaar ervaring met online verkoop beginnen we ons te concentreren op stoffen. Met hulp van interne en externe ontwerpers creëren we unieke patronen, die we vervolgens laten printen op een breed scala aan stoffen, van katoen en linnen tot polyester. Onze slogan voor de komende jaren wordt: "Stoffen die je nergens anders vindt." Dit is het jaar waarin Takoy zich ontwikkelt tot wat het vandaag is.

We nemen onze eerste medewerkers aan. Ons hoofdkantoor is nog steeds het familiehuis en al snel hebben we zoveel stoffen dat we geen plek meer hebben om te zitten. Ja, zelfs sollicitatiegesprekken vinden plaats in de woonkamer tussen de rollen stoffen. :)

 

 

En toen kwam de COVID pandemie. Mensen begonnen massaal mondkapjes te maken en stoffen werden binnen enkele uren een schaars product. Gedurende de eerste weken en maanden groeit Takoy enorm. We worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen die samenhangen met het voldoen aan de vraag.

 

 

Om het toenemende aantal klanten op tijd te bedienen, moeten we uitbreiden qua personeel. Binnen zes maanden groeit ons team van 15 naar 60 mensen. Dit betekent dat het familiehuis niet langer de ideale ruimte is voor zowel opslag als werk.

Onze magazijnmedewerkers leveren een echte huzarenstukje door de hele onderneming met magazijn in één week tijd te verhuizen naar een nieuw pand op 10 kilometer afstand, zonder dat de bestellingen worden onderbroken en alles door blijft draaien.

 

 

Takoy doet dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing ShopRoku (Winkel van het Jaar), georganiseerd door het portaal Heuréka. We behalen de tweede plek in de Quality Award in de categorie Fournituren.

 

De patronen en eigen design producten maakten we tot nu toe zelf, maar de uiteindelijke productie werd gedaan met de hulp van externe partners. In maart lanceren we onze eerste eigen machines en beginnen we enkele basisstoffen zelf te bedrukken – softshell en polyester.

 

 

Drie maanden later voegen we een kleinere machine toe voor het maken van bedrukte fournituren, en om alles op tijd te kunnen bedienen, groeit ons productieteam van drie naar vijf mensen.

In de verkiezing ShopRoku (Winkel van het Jaar) behalen we opnieuw de tweede plaats, dit keer niet alleen in Slowakije, maar ook al in Tsjechië.

Aan het einde van het jaar wordt er een uitgebreid interview gepubliceerd met onze CEO Boris Gogola in een van de dagbladen. Het is niet gericht op cijfers, verkopen en strategieën, maar op de menselijke kant van het bedrijf, de waarden en de benadering van de medewerkers.

 

 

U kunt het artikel ook via een vertaalmachine lezen.

 

U kent waarschijnlijk het citaat: "Een kleine stap voor de mens, maar een grote stap voor de mensheid." We waren misschien niet op de maan, maar we hebben een enorme stap gezet richting onze eigen productie. In een paar maanden.

 

 

In mei laten we een nieuwe machine installeren voor het bedrukken van katoenen stoffen. Deze printer is zo groot dat hij niet in onze huidige ruimte past, maar een apart gebouw nodig heeft.

 

 

In juni verhuizen we de hele productie naar dit nieuwe gebouw, zodat alles op één plek is, en het oorspronkelijke pand blijft behouden voor magazijn, verzending en administratie.

Forbes magazine heeft ook opgemerkt dat er in Oost-Slowakije stoffen worden geproduceerd die in Europa beroemd worden. Ze deden het eerste langere interview met onze oprichters Tatiana en Boris, waarin je meer te weten komt over het begin.

 

 

Als u meer geïnteresseerd bent in de menselijke kant van een bedrijf dan in de cijfers, kunt u op het Slovo+ portaal lezen hoe het is om een christen in het bedrijfsleven te zijn.

U kunt het artikel ook via een vertaalmachine lezen.

 

We winnen voor het eerst de eerste plaats in de Quality Award van de ShopRoku verkiezing in Slowakije, en in Tsjechië behoren we tot de finalisten.

We hebben "op alle fronten" gewonnen. We verdedigen de eerste plaats in de ShopRoku verkiezing in Slowakije en voegen ook de overwinning in Tsjechië toe. Deze erkenning is voor ons een enorme verplichting om dingen nog beter te doen.

 

Dit doen we bijvoorbeeld ook door jonge talenten te ondersteunen. We worden partner van de School voor Toegepaste Kunst en nemen de organisatie van de “Úsvit” - Studentenontwerpprijs 2023 op ons.

 

 

In zes jaar tijd zijn we geëxporteerd naar twintig landen, hebben we 90 medewerkers en onze ontwerpen kunt u regelmatig buiten tegenkomen tijdens een wandeling, op luchthavens op weg naar vakantie, en zelfs op de catwalks van mode-shows.

 

 

In Hospodárske noviny (Slowaakse economische krant) werd een hele bijlage van het magazine Prečo nie?! (Waarom niet?!) gewijd aan ons verhaal.

 

U kunt het artikel ook via een vertaalmachine lezen.

 

Begin dit jaar kwamen we met het idee om regelmatige informele bijeenkomsten te organiseren, waar we onze ervaringen uit de e-commercewereld zouden delen. Onze klanten, studenten en iedereen die geïnteresseerd is om iets te leren of te netwerken, nemen deel.

 

 

Gedurende het jaar hebben we 8 bijeenkomsten georganiseerd, waarbij we zowel personeel- als marketingthema’s behandelden, een beetje onderwijs gaven, een beetje luisterden… maar vooral een actieve groep mensen hielpen creëren die geïnteresseerd is in zichzelf ontwikkelen en hun omgeving.

 

 

 

Bedrijfscultuur

 

 

Takoy blijft groeien. De meest intense groei hebben we meegemaakt tijdens de coronaperiode, toen ons team in een paar weken tijd groeide van 15 naar meer dan 60 medewerkers.

En met het groeiende aantal medewerkers ontstond de behoefte om een organisatiestructuur op te zetten, interne regels in te stellen en ons eensgezind te maken over onze gezamenlijke visie, want als we de beste willen zijn, moeten we allemaal op dezelfde golflengte zitten.

We kwamen overeen over vier hoofdwaarden waar Takoy op staat.

 

 

Relaties opbouwen

 

 

Het gaat niet alleen om je te gedragen zoals je wilt dat anderen zich tegenover jou gedragen.

Help je collega met zijn probleem. Creëer een sfeer van veiligheid, acceptatie en vriendschap. Een onderdeel van het afbreken van barrières is bijvoorbeeld ook het gebruik van de informele "jij" tussen alle medewerkers in het bedrijf.

 

 

Het bedrijf stelt processen in, betaalt voor teambuildings, zorgt voor koffie of koekjes. Maar relaties worden gebouwd door mensen. Als je dezelfde instelling hebt, heb je een plek bij ons.

 

 

 

Spreek open, eerlijk en met respect

 

 

Zowel binnen het bedrijf als naar buiten toe.

Eerlijke feedback helpt een persoon te groeien. Leer altijd vriendelijke en oprechte feedback te geven.

En leer ook feedback te ontvangen. Vergeet niet te complimenteren als iets goed is gedaan. Wijs erop als iets niet in orde is.

Praat niet achter iemands rug over dingen die je die persoon niet rechtstreeks zou zeggen.

En houd je aan je beloften.

 

 

Wees verantwoordelijk voor je eigen topprestaties

 

 

Je doel is om morgen een beetje beter te zijn dan vandaag en die verantwoordelijkheid ligt volledig bij jou.

Het is verleidelijk om anderen te willen veranderen, maar het is heel moeilijk, zo niet onmogelijk.

Als je iets wilt veranderen, begin dan altijd bij jezelf. En misschien inspireer je anderen om hetzelfde te doen.

 

 

Niemand kan je dwingen om vooruit te gaan als jij zelf niet wilt. Je eigen motivatie is altijd wat betrouwbaar werkt.

En waar verantwoordelijkheid voor eigen resultaten ontbreekt, zal er na verloop van tijd wantrouwen ontstaan, en daarmee komt ook de controle. En dat is niet prettig voor niemand.

 

 

Breng ideeën aan op jouw positie

 

 

Groei is slechts een bijproduct van innovatie.

En de grootste vijand van het huidige succes is je succes van gisteren.

 

 

Het is belangrijk om niet op te geven met dingen en processen. Dat iets eerder op een bepaalde manier werkte, is geen reden om het zo te blijven doen. Vraag "waarom?", betwijfel bestaande processen als je denkt dat ze efficiënter kunnen zijn.

Let op de problemen, de kleine dingen die het werk en het leven bemoeilijken en probeer er een oplossing voor te vinden. Het hoeft niet 100% perfect te zijn. Als jij maar een klein beetje vooruit gaat, gaat het hele team vooruit.

En geen enkele manager is ooit verdrietig geweest dat zijn team beter is geworden.